AXLatvia uz interviju aicināja Markusu Ūtēnu, Latvijas autokrosa kausa ieguvēju Xtreme Junior klasē. Markusam 2021. gads bija debijas sezona šajā bagiju klasē, pats sportists min, ka sākotnēji komandas plāns bija aizvadīt šo sezonu treniņu režīmā un uzstādīt kādus konkrētus mērķus tikai vēlāk, bet pēc panākumiem jau pirmajā posmā, saprata, ka sportists ir spējīgs sasniegt daudz vairāk. Markuss sarunā atklāja, ka papildus autosportam, viņš apmeklē muzikas skolu un apgūst klavierspēli – jāsaka gan, ka šis varētu būt viens no retākajiem ārpus autosporta hobijiem.
Iesākumā, kā sākās jūsu ģimenes stāsts autosportā?
“Mūsu ģimene autosportā ir jau ļoti ilgu laiku, kad es biju pavisam mazs tētis sāka brauc sacensībās un es tiku ņemts līdzi jau no mazotnes, motoru rūkoņa nekad nav bijusi sveša!”
Vai tev autosports iepatikās uzreiz, pats vēlējies piedalīties?
“Atminos, ka apmēram piecu gadu vecumā tētis pajautāja vai man patīk šis sporta veids un, vai es pats vēlētos pamēģināt – atceros, ka mana atbilde, viennozīmīgi, bija jā!”
Kāda ir bijusi tava pieredze autosportā līdz Xtreme Junior klasei?
“Sāku autokrosā piedalīties ar mini bagiju, šajā klasē braucu piecus gadus, ieguvu arī vicečempiona titulu, vēlāk jau sapratām, ka jātēmē ir augstāk. Bija iespēja iepazīties un pamēģināt xtreme junior klases bagiju, tas ļoti iepatikās un nolēmām, ka jāmēģina startēt sascensībās.”
Kas Tev patīk šajā sporta veidā visvairāk?
“Man pašam autokrosā un autosportā kopumā uzrunā ātrums, lielais adrenalīns, kuru izjūtu, kā arī pārējās sajūtas trasē. Nemazāk patīkami ir viss šis process un sacensību gaisotne."
2021. gads, debijas sezona, četros no pieciem posmiem izcīnītas uzvaras – kas palīdzēja nokļūt tik augstu?
"Es teiktu, ka palīdz lielā motivācija, protams, mana ģimene, lielais atbalsts, kuru sniedz mans tētis un visa komanda. Šajā sporta veidā neiztikt bez treniņiem, tie ir svarīgi, labi jāpaveic mājasdarbs, lai trasē varētu būt konkurētspējīgs.”
Kā Tu vērtē šo pirmo sezonu, biji domājis, ka veiksies tik labi?
“Sākotnēji tā nedomāju! Mūsu plāns bija aizvadīt šo sezonu treniņu režīmā, lai es aprastu ar šo ātrumu un bagiju, jo tas ļoti atšķirās no iepriekšējā. Plāns uzstādīt kādus konkrētus mērķus bija tikai vēlāk, jo lielas cerības pirmajā sezonā parasti neizvirza. Sākot startēt, parādot savās spējas un iespēju konkurēt, sapratām, ka es varu izsisties augstu un parādīt sevi jau debijas sezonā.”
Guvi lielu pieredzi savā pirmajā sezonā – kas sagādāja vislielākas grūtības sacensību laikā?
“Jāsaka, ka tehnika, ar kuru braucu, bija sagatavota un gāja ļoti labi, ar tādām lielām tehniskām problēmām sezonas laikā nesaskārāmies, mani nepievīla. Vairāk sacensību laikā es cīnījos ar sevi gan psiholoģiski, gan fiziski, jo mani konkurenti bija spēcīgi un nevienā brīdi nevarēja atslābt, taču, priecājos, ka brīžiem es spēju atrauties un izvirzīties vadībā ar lielāku attālumu no parējiem!”
Bija viegla sezona vai konkurenti neļāva atslābt?
“TOP3 braucēji ir ļoti spēcīgi un nebija tādu brīžu, kad kāds acīmredzami atpaliktu, tāpēc visu laiku bija jābrauc uz visiem 100%, lai noturētu pozīciju. Uzskatu, ka visi konkurenti ir sīvi un spējīgi ielauzties uz goda pjedestāla.”
Iepazini vairākas trases un izjuti dažādus segumus, kurā trasē un uz kāda seguma juties vislabāk?
“Es vislabāk jūtos ātrajās trasēs, piemēram, Bauskā. Šajā trasē ir daudz taisnes, kurās iespējams uzņemt lielāku ātrumu un atrauties no konkurentiem. Šķiet, ka vislielākās grūtības sagādāja Brenguļu autotrase, tā man patīk pašam, bet tā ir ļoti tehniska un tur man vairāk “neiet” nekā “iet. Arī pagājušās sezonas fināla braucienā izvēlējāmies neīstos zobratus, kas iespējams neļāva uzvarēt šajā posmā.”
“Trasē es jūtos labi, ja tajā ir miksēts segums – mazliet no asfalta, kā arī grants. Runājot par slapju segumu, tad atminos Vecpils gonku, visu nakti pirms sacensībām lija stiprs lietus un braucot uz treniņiem visa trase bija dubļos. Vienu brīdi tiesneši runāja, ka varētu sacensību mums atcelt, bet tās notika un es spēju sevi ļoti labi pierādīt arī uz šāda seguma un uzvarēt sacīksti."
Sacensībās, zem vienas telts, biji kopā ar vienu no saviem konkurentiem, kā spējāt sadzīvot?
“Ārpus trases mēs ar Marku Jeršovu esam draugi, bet kā zināms – uz starta un trasē draugu nav, tur cīnamies katrs par sevi. Mēs trasē tīši viens otram netraucējam, nebraucam virsū un neradām apstākļus avārijas situācijām, tomēr, ja kāds ir ātrāks – skaidrs, ka otrs piekāpsies un netraucēs uzstādīt labu rezultātu.”
Kā apvieno mācības ar autosportu?
“Labi, ka lielākajā daļā gadījumu sacensības ir vasaras sezonā, kad skola jau ir beigusies. Ir bijuši gadījumi, kad skolas nedēļā iekrīt sacensību brīvdienas – tad gan bija tā, ka uzreiz pēc skolas jāskrien uz māju, jāsagatavojas un laicīgi jāiet gulēt, jo nākamajā dienā agri jāceļas un jābrauc uz trasi. Jāsaka gan, ka šajos gadījumos ir grūtāk koncentrēties gan skolai, gan trasei, jo, ja skolā ir kontroldarbs, tad bieži domāju par sacensībām un sanāk arī otrādi, bet tas līdz šim nav ietekmējis manas sekmes, skolā mana vidējā atzīme ir virs 8,3. Kamēr vēl mācos, ir jātrenējās visu apvienot, lai nekas nepaliek atstāts novārtā.”
Ko darāt ziemas mēnešos, trenējaties?
“Pagājušajā ziemā, pirms sezonas, mēs aizvadījām ļoti daudz treniņus, lai aprastu ar jauno bagiju un iejustos lomā, pārietu uz ātrāku tehniku, kā arī iemācītos braukt kontrolētā bagija sānslīdē. Sanāk patrenēties arī ar automašīnu, esam iegādājušies to papildus treniņiem, lai brauktu dažādās trasēs. Es gribētu teikt, ka, kaut esmu izmēģinājis gan bagiju, gan automašīnu, es tomēr labāk un ērtāk jūtos tieši bagijā, tur var noķert īpašas sajūtas un emocijas!”
Runājot par gaidāmo sezonu, kādi ir plāni?
“Šajā sezonā mēs plānojam turpināt startēt un sacensties autokrosa Xtreme Junior klasē un, protams, es vēlos izcīnīt šīs klases sezonas lielāko kausu arī 2022. gada sacensību sezonā. Esmu dzirdējis, ka jaunajā sezonā jau būsim daudz vairāk sportisti šajā klasē, tas nozīmē, ka sagaidāma sīvāka konkurence.”
Vai ir kāds ar autosportu saistīts sapnis, kuru vēlētos īstenot?
“Gribētos kādreiz startēt, kādā lielākā un ātrākā bagiju klasē, izmēģināt savus spēkus. Mūsu mērķis, ar laiku, ir tiekties un nokļūt Eiropas autokrosa čempionātā un izcīnīt savu vietu un iespējams titulu arī tur!”
Vai ir kāds rituāls pirms starta/sacensībām?
“Ar tēti ir savs rituāls – sasitam kulaciņus un viņš uzmundrina mani. Pirms starta vienmēr izkustinu rokas, uzsitu pa ķiveri, saku pats sev, ka ir jāsakoncentrējas, nevar nokavēt startu, pasaku sev visu svarīgo, reizēm parunāju ar bagiju un gaidu startu. Cenšos sevi motivēt, ka es to spēju un varu sasniegt visu!”
Vai tev ir kāds hobijs ārpus autosporta?
“Jau piecus gadus es eju muzikas skolā un spēlēju klavieres, arī regulāri apmeklēju peldēšanas nodarbības un svaru zāli.”
Informāciju sagatavoja:
AX Latvia