AXLatvia uz interviju aicināja Ritvaru Kārkliņu, Latvijas čempionu autokrosā. Ritvars Kārkliņš aizvadītajā autokrosa sezonā ieguva savu ceturto čempiona titulu, sasniegums, kuru spējuši pierādīt nevisai daudz braucēju. Kārkliņš savā autosportista karjerā var lepoties ar padomiem no tādiem autokrosa braucējiem kā Gints Bujāns un Normunds Kārkliņš. Intervijā Ritvars atklāj, ka viņa panākumu atslēga ir veiksmīgā sadarbība ar komandu.
2021. gads iesākās ar spiedienu no konkurentu puses – biji tam gatavs?
“Savā ziņā rēķinājos ar to, ka konkurenti būs gatavojušies. Zināju, ka Ivo īpašumā ir nonākusi laba un konkurētspējīga automašīna. Pašam sezonas sākumā nācās saskarties ar tehniskām problēmām, kuras par sevi lika manīt jau pirmajā posmā, jo nav iespējams ielīst visos mezglos un paredzēt dažādas problēmas. Visu sezonu nācās manāmi iespringt, lai rezultāts būtu labs.”
Kā vērtē sezonu kopumā – tavs sniegums visos posmos?
“Pirmais posms bija sarežģīts, jo tehniski radās problēmas, kas iegrieza manam sniegumam. Uz finālu devāmies ar neveiksmi punktu tabulā, braucienā tomēr izdevās aizcīnīties līdz 4. pozīcijai, tas nozīmēja vien to, ka no pirmās vietas atpalikām par 15 punktiem – tas ir daudz. Pēc pirmā posma sapratām, ka būs jadzenās pakaļ.”
“Otrais posms Vecpilī bija ļoti veiksmīgs, trase man pašam patīk un arī diena izdevās maksimāli laba, pirmās vietas kvalifikācijās un finālā pirmā vieta uz goda pjedestāla.”
“Brenguļi ir ļoti specifiska trase – bedres, ir ātri jāspēj tām pielāgoties un manevrēt, lai nenokļūtu neapskaužamā situācijā. Šajā posmā sapinos meistarībā ar džokera izvēli fināla braucienā, izvēlējos nepareizo brīdi, kad tajā doties, Ivo paspēja aizmukt.”
“Bauskas sacensībās sanāca ļoti piedomāt pie tā, kā es braucu, jo Ivo saskārās ar tehniskām problēmām. Visu šo gadu laikā pirmo reizi es rēķināju un domāju, kā braukt, lai nenotiktu incidenti un nebūtu atkal jādodas pie tiesnešiem, diemžēl sanāk tur pabūt biežāk nekā gribētos. Nācās, kā citi teiktu, savu agresīvo braukšanas stilu piebremzēt un braukt stratēģiskāk.”
Visas sezonas garumā TOP braucēji mina viens otram pa pēdām, lielākās cīņas starp tevi un Ivo Gabrānu – var teikt, ka esat sīvākie konkurenti?
“Grūti teikt, jo ļoti daudz lietas ir atkarīgas no tā, kāda ir bijusi izloze, no braucējiem, kuri stāv priekšā, aizmugurē vai blakus uz starta, jo nekad nevar zināt, ko darīs viņi konkrētajā brīdī – viss ir atkarīgs no dažādām sakritībām. Par konkurentiem kopumā, domāju, ka liela daļa sportistu no 2000 SUPER klases ir spējīgi pakutināt nervus viens otram, strādā arī veiksmes faktors.”
Ceturtais čempiona tituls karjerā – vēl tikai daži latviešu autosportisti to sasnieguši, kas ir šādu panākumu atslēga?
“Gribētos teikt, ka vēl ir iespējas un mieru nemetīšu. Es domāju, ka man palīdz braukšanas stils un veiksmīgā sadarbība ar komandu, ar mehāniķi, spēju viņam izstāstīt visas nianses, kuras vēlos pamainīt, kā arī ļoti labi paveikts mājasdarbs – manā gadījumā tajā ir tā sāls.”
Esi sportists ar pieredzi, vai no malas redzi, kuri šīs klases sportisti attīstās un varētu izjaukt rezultātu augšgalu?
“Grūti nosaukt kādu konkrēti, bet domāju, ka jebkurš no šī brīža (pagājušās sezonas) TOP10 ir spējīgs iespraukties uz goda pjedestāla, ar katru gadu, katru posmu un sacīksti aug katrs sportists, kļūst spēcīgāks!”
Kā tev šķiet, esi sasniedzis maksimumu autokrosā vai šajā disciplīnā iespējams vēl izvērsties?
“Gribētos sasniegt vēl vienu čempiona titulu, notiekti priecātos, ja sanāktu palielināt uzvaru skaitu, nebūtu jau slikti. Jāsaka gan, ka klasi neplānoju mainīt, jo šajā klasē un ar šo auto jūtos ļoti labi, 2000 SUPER klase šķietami ir un būs ilgdzīvotāja.”
Iepriekš esi minējis, ka plāno aizvadīt kādu posmu arī rallijkrosā, kas mudina sniegties uz šo krosa disciplīnu?
“Bijām plānojuši, ka 2021. gada sezonā aizvadīsim pēdējo, rudens, posmu rallijkrosā, bet dažādu apstākļu dēļ to nesanāca īstenot. Iespējams gaidāmajā sezonā īstenosim šo plānu un parādīsimies kādā no rallijkrosa posmiem. Šobrīd māc ziņkāre par rallijkrosa trašu segumu un mazliet citādo braukšanas formātu, arī stilu. No malas saprotu, kā tas notiek, bet pašam ir vēlme to dabā izmēģināt.”
Rallijkrosā plānots startēt ar esošo automašīnu vai top kaut kas jauns?
“Startēsim ar to pašu autokrosa automašīnu Opel, bet skaidrs, ka būs mazliet jāpastudē, kaut kas jāpamaina, jāpielāgo, lai varētu pienācīgi sagatavoties startam rallijkrosa sacensībās. Pašam jāpatrenējas un jāizprot šis braukšanas stils un tā nianses.”
Runājot par nākamo gadu – tavi plāni, uzstādījumi?
“Turpināsim braukt Latvijas autokrosa čempionātā, kā iepriekš minēju – kāds rallijkrosa posms un, ja izdosies, iespējams aizbrauksim uz autokrosu kaimiņos Lietuvā. Par uzstādījumiem, protams, ka ir vēlme aizstāvēt čempiona titulu, bet skaidri zinu, ka tas nebūs viegli, ir daudzi specīgi braucēji, kuri vēlas šo titulu, katrā ziņā mēs centīsimies un cīnīsimies.”
Kā jūsu komanda gatavojas sacensībām?
“Kā jau daudzi, arī mēs, nesezonā pārskatām un pārjaucam automašīnu – viss, kas tiek ieraudzīts, tiek novērsts. Pats pa ziemu pabraucu ar žiguli trasītē, arī kādi fiziskie treniņi, cenšos laiku lieki netērēt, jo tas paiet ļoti ātri.”
“Sacensību laikā katram komandā ir savi pienākumi. Mehāniķis Uldis paveic visus savus darbus, tos jau viņš labi zina, nav pirmo dienu pie šprices. Mans galvenais uzdevums ir braukt un saprast to, ko vajag pamainīt vai novērst, ja nepieciešams. Arī par riepām atbildu es pats, to, kādas kurā brīdī vajadzēs samainīt. Protams, ka ir reizes, kad pats lecu zem automašīnas servisa zonā – iesaistos, lai pagūtu uz nākamo startu. Liels pluss ir tas, ka pats piedalījos automašīnas būvniecībā un zinu tās katru niansi, lai spētu palīdzēt un operatīvi novērst visas problēmsituācijas.”
Kas ir Tavi kvēlākie fani un atbalstītāji sacensībās?
“Pirmāri, tā ir visa ģimene un tad jau pārējie atbalstītāji, kuri ir kopā ar mums. Vienmēr ir patīkami sajust viņu klātbūtni brīžos, kuros pats apzinos, ka nebija labi, bet viņi turpina uzmundrināt un dot motivāciju cīnīties tālāk.”
Kas bijis/ir tavs lielākais padomdevējs autosportā?
“Jau kopš sāku startēt krosā, man daudzus padomus deva autosportists Gints Bujāns. Autosportā ieveda tēvs, jo pats brauca, līdz ar to, arī mēs ar brāli esam šajā sportā - viņš atbildēja par riepām sacensību laikā, deva man zināšanas un aizvadītajā sezonā to sāku darīt pats. Jebkura pieredze un zināšanas, kuras manā sportista karjerā ir iedotas, es izmantoju un novērtēju, jo tās palīdz sasniegt arvien labākus rezultātus un izpratni par šo sporta veidu.”
Kas ir tā īstā autokrosa garša?
“Bauda ir lielā barā braukšana un kontaktcīņas trasē, tās dod neizskaidrojamas, bet labas emocijas. Interesants ir mainīgais segums katrā trasē, nekad nezini, ko sagaidīt, kas būs noticis pa vienu nobrauktu apli, jauna bedre vai kāds akmens trajektorijā, visu laiku ir jāpiedomā, jo katrs solis var būt izšķirošs!”
Vai ir kāds rituāls pirms starta/sacensībām?
“Pirms starta cenšos būt nosvērts, nomierinu sevi, sakoncentrējos un paļaujos uz sevi, gaidu zaļo gaismu.”
Vai tev ir kāds hobijs ārpus autosporta?
“Ārpus autosporta? – pat nezinu, ko pateikt, daudz brīvā laika nepaliek. Pa vasaru man patīk aktīvā atpūta, es skrienu, braucu ar riteni. Ziemas izklaides tāpat ir saistītas ar autosportu, braucam savā trasē ar automašīnu, treniņu režīmā, tam esmu sagatavojis astoto žiguli.”
Informāciju sagatavoja:
AXLatvia